Inwestor: Euro Poznań 2012 Sp. z o.o.
Lider konsorcjum: Hydrobudowa Polska SA,
Partnerzy: PBG SA, AK-BUD Kurant sp.j., Alpine Construction Polska Sp. z o.o., Alpine Bau Deutschland AG, Alpine Bau GmbH
Stadion Miejski w Poznaniu to pierwszy ukończony na Euro 2012 obiekt. W momencie przyznania Polsce i Ukrainie organizacji Mistrzostw władze miasta Poznania zdecydowały o przebudowie dotychczasowego stadionu na rzecz obiektu większego, mogącego pomieścić 44 000 widzów.
Naziemne trybuny postanowiono zastąpić trybunami żelbetowymi. W porównaniu do wcześniejszej koncepcji architektonicznej zmianom uległ również projekt zadaszenia obiektu. Inspiracją dla projektantów konstrukcji dachu modernizowanego stadionu była pajęczyna – występujący w przyrodzie twór doskonały. Jest to konstrukcja lekka, jednocześnie wykonana z najbardziej wytrzymałych materiałów na świecie. Takie samo odczucie – lekkości, a jednocześnie stabilności i wytrzymałości – ma się obserwując konstrukcję dachu poznańskiego stadionu.
Dach nad stadionem jest unikalny. Znajdują się tu nowoczesne rozwiązania techniczne zapewniające bezpieczeństwo i funkcjonalność. Szkielet całego zadaszenia ma stalową konstrukcję pokrytą membraną w kolorze naturalnego jedwabiu o całkowitej powierzchni 40 000 m2.
Dla większej wygody uczestniczenia w widowiskach sportowych na stadionie zamontowane zostały dwa telebimy – największe z zamontowanych na arenach Euro 2012 w Polsce – umożliwiające oglądanie zbliżeń i powtórek z boiska. Nagłośnienie stadionu posiada system 164 głośników w tym 86 w strefie VIP. Za oświetlenie odpowiedzialnych jest 320 reflektorów precyzyjnie skierowanych na płytę boiska a 12 kamer zapewni transmisję telewizyjną.
Stadion Miejski w Poznaniu w liczbach
- Pojemność stadionu: ok. 44.000 miejsc
- Powierzchnia membrany: 40 000 m2
- Waga konstrukcji dachu: 7 611 ton
- Najwyższa wysokość, na której pracowali alpiniści: 52 m
- Środek boiska: 157 m n.p.m.
- Wymiary boiska: 105 m x 68 m
- 2 telebimy po 115 m2 każdy
- Do budowy trybun zużyto: 30 000 m3 betonu konstrukcyjnego i 7 000 ton stali zbrojeniowej wysokogatunkowej
Czy wiesz, że…
najbardziej spektakularną częścią budowy było podnoszenie elementów konstrukcji dachu, ogromnych dźwigarów – północnego: 1 400 ton i 175 m dł. i południowego: 1 300 ton i 160 m dł. – na wysokość 30 m? Do podnoszenia użyto 8 siłowników hydraulicznych i stalowych lin, a tempo wznoszenia wynosiło ok. 4 m/h. Na nich zamontowano 2 mniejsze, poprzeczne dźwigary o wadze 440 ton i 135 m dł. Trzy dźwigi przeniosły kratownice wschodnią i zachodnią nad trybunami o wysokości ok. 32 m. W Europie jeszcze czegoś takiego nie robiono. My zrobiliśmy to pierwsi i jesteśmy z tego dumni!